Click for English

Stichting SADOR wordt gerund vanuit twee locaties; Nederland en Somalië. In zowel Nederland als Somalië worden de bestuursleden ondersteund door een team van vrijwilligers. In Nederland richt onze stichting zich met name op de integratie en educatie van migranten en vluchtelingen met een verblijfstatus woonachtig in de Haarlemmermeer en omgeving.
In Somalië liggen onze speerpunten behalve op het gebied van educatie op de gezondheidszorg.

Activiteiten Nederland

Onze activiteiten in Nederland richten zich op educatie en integratie.

Hulplijn

Door de enorme toewijding waarmee voorzitster Maryam en haar medebestuurders zich al jaren inzetten, is Stichting SADOR sinds 2007 een groeiend en officieel steunpunt voor migranten en (ex)vluchtelingen in de regio Haarlemmermeer. Mensen kunnen hier terecht voor praktische zaken. Dit varieert van hulp bij het invullen van formulieren tot aan het tolken bij artsen en ziekenhuizen en van hulp bij belastingaangifte tot het wegwijs maken van nieuwkomers in de Haarlemmermeer.
Daarnaast biedt de hulplijn een ingang voor verdere doorverwijzing in geval van trauma’s, opvoedingsproblemen of bijvoorbeeld IND-zaken (Immigratie en Naturalisatiedienst, www.ind.nl).

Activiteiten Somalië

Docent en directeur van een middelbare school in Mogadishu; Ahmed Abdi Mohamed, is de voorzitter van ons zusterbestuur in Somalië. Samen met oud-studiegenoot Maryam Mohamed Mohamud (voorzitter van Stichting SADOR in Nederland) leiden zij Stichting SADOR.

Organisatie Somalië (klik op de tabel voor een vergroting)

Organisatie Somalië

In Somalië liggen de speerpunten van onze activiteiten op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Het doel van onze projecten is om op kleine schaal duurzame vooruitgang te bewerkstelligen in Somalië – en dan met (voorlopige) focus op het gebied Mogadishu. Zo hebben wij in dit gebied in 2007 twee middelbare scholen gerenoveerd. Daarnaast bieden wij hulp in noodgevallen (natuurgeweld, voedseltekorten, extreme droogte etc.)

De bouw van een kraamkliniek in Mogadishu in 2015.

Het bestuur in Somalië is ter plaatse verantwoordelijk voor het coördineren van alle  projecten. Een belangrijk onderdeel van het werk is het dekken van de exploitatie om de duurzaamheid van de projecten te garanderen.
Zo richt het bestuur zich daar nu bijvoorbeeld op het onderhoud van de scholen en de kraamkliniek die met onze hulp zijn gebouwd.

Activities in The Netherlands

We offer migrants support, encouragement and information about emancipation, female genital mutilation and other relevant issues.

For practical information about completing forms, assistance in translating doctor consultations, help with your tax return etc. the SADOR foundation has a helpline. You can call us for support or referral to official authorities.

Activities in Somalia

In Somalia we focus on education and health. Our goal is to achieve sustainable progress in Somalia (Mogadishu in particular). In addition we offer assistance in emergencies (f.e. natural disasters, drought, food shortage).

The local board in Somalia is responsible for coordinating all the projects. An important part of the work is the cover of the exploitation to ensure the sustainability of the projects.