Organisatie

Stichting SADOR wordt gerund vanuit twee locaties; Nederland en Somalië. In zowel Nederland als Somalië worden de bestuursleden ondersteund door een team van vrijwilligers. In Nederland richt onze stichting zich met name op de integratie en educatie van migranten en vluchtelingen met een verblijfstatus woonachtig in de Haarlemmermeer en omgeving.

In Somalië liggen onze speerpunten behalve op het gebied van educatie op de gezondheidszorg.

Activiteiten Nederland

Onze activiteiten in Nederland richten zich op educatie en integratie.

Hulplijn

Door de enorme toewijding waarmee voorzitster Maryam en haar medebestuurders zich al jaren inzetten, is Stichting SADOR sinds 2007 een groeiend en officieel steunpunt voor migranten en (ex)vluchtelingen in de regio Haarlemmermeer. Mensen kunnen hier terecht voor praktische zaken. Dit varieert van hulp bij het invullen van formulieren tot aan het tolken bij artsen en ziekenhuizen en van hulp bij belastingaangifte tot het wegwijs maken van nieuwkomers in de Haarlemmermeer.
Daarnaast biedt de hulplijn een ingang voor verdere doorverwijzing in geval van trauma’s, opvoedingsproblemen of bijvoorbeeld IND-zaken (Immigratie en Naturalisatiedienst, www.ind.nl).

Activiteiten Somalië

Docent en directeur van een middelbare school in Mogadishu; Ahmed Abdi Mohamed, is de voorzitter van ons zusterbestuur in Somalië. Samen met oud-studiegenoot Maryam Mohamed Mohamud (voorzitter van Stichting SADOR in Nederland) leiden zij Stichting SADOR.

Bestuurders

Bestuurders ontvangen alleen gemaakt onkosten.

Naam en achternaam Beroep Nationaliteit Functie Aantal jaren actief Man/vrouw
Ahmed Abdi Mohamed Docent Somalische Voorzitter 8 jaren Man
Abdirahman sheikh Issa Administratie Somalische Secretaris-generaal 8 jaren Vrouw
Ali Mohamed Abikar Boekhouder Somalische Penningmeester 8 jaren Man
Maryam Mohamed Mohamud Geoloog Nederlandse Adviseur/voorzitster 8 jaren Vrouw

In Somalië liggen de speerpunten van onze activiteiten op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Het doel van onze projecten is om op kleine schaal duurzame vooruitgang te bewerkstelligen in Somalië – en dan met (voorlopige) focus op het gebied Mogadishu. Zo hebben wij in dit gebied in 2007 twee middelbare scholen gerenoveerd. Daarnaast bieden wij hulp in noodgevallen (natuurgeweld, voedseltekorten, extreme droogte etc.). Het bestuur in Somalië is ter plaatse verantwoordelijk voor het coördineren van alle projecten. Een belangrijk onderdeel van het werk is het dekken van de exploitatie om de duurzaamheid van de projecten te garanderen.Zo richt het bestuur zich daar nu bijvoorbeeld op het onderhoud van de scholen en de kraamkliniek die met onze hulp zijn gebouwd.