Wat is Sador?

SADOR, Somali Aid Development Organisation, is een stichting die is opgericht door een groep hoog opgeleide Somaliërs die in Nederland wonen. SADOR is een non-profit organisatie en heeft geen banden met de overheid(ngo).

De stichting SADOR heeft als oogmerk ontwikkelingsactiviteiten te steunen in Somalië, en dan specifiek in de regio’s Benadir, Midden Shabele en Galgaduud. Deze regio’s  zijn uitgekozen omdat, zelfs toen Somalië een centrale regering had, deze regio’s door de overheid werden genegeerd. Een goed voorbeeld hiervan is dat er geen goede weg is van Mogadishu (Benadir) naar Galgaduud. Dat was zo in de tijd dat er in Somalië een centrale overheid was, en de toestand verslechterde de laatste 15 jaar toen er een burgeroorlog was. Tot nu toe is de situatie dezelfde of zelfs slechter dan voorheen. Het is alleen mogelijk met voertuigen met vierwielaandrijving van Mogadishu naar Galgaduud te reizen.

• Onderwijs.  15 jaar geleden waren er al weinig scholen en deze scholen bestaan nu niet meer omdat er geen steun is van de overheid. Het doel van SADOR is het analfabetisme met wortel en al uit te roeien en daartoe ook de meest afgelegen streken te bereiken. volgens de laatste gegevens gaat slechts 10% van de Somalische kinderen naar school en slechts 17 % van de bevolking kan lezen en schrijven. Wereldwijd behoort Somalië hiermee tot de landen met de meeste analfabeten.
  • Gezondheid.  In voornoemde regio’s  zijn niet genoeg ziekenhuizen. Om het dichtstbijzijnde hospitaal te bereiken moeten mensen vaak uren reizen. Ons doel is ziekenhuizen te bouwen en moeder-en-kindcentra. Daarmee hopen wij mensenlevens te kunnen redden.
  • Drinkwater. Op veel plaatsen zijn geen waterbronnen en mensen (vrouwen/kinderen?) moeten vaak uren reizen (lopen?) naar de dichtstbijzijnde waterbron. Als er niet genoeg neerslag is, vallen de bronnen droog en is er een droogte. Wij vinden dat ieder mens recht heeft op schoon drinkwater en zullen er alles aan doen om hem daarvan te voorzien.
  • Visserij. De bescherming van het milieu. Er zijn buitenlandse maatschappijen die nucleair afval in de zee lozen. Dit is zowel voor de zeedieren als voor de mensen die deze dieren consumeren zeer gevaarlijk. Wij willen dit probleem bij milieuorganisatie onder de aandacht brengen.
  • SADOR wil functioneren als intermediair en adviesorgaan voor lokale, nationale, internationale organisaties en donororganisaties.
  • Remigratie. SADOR wil hoger opgeleide Somaliërs die verspreid over de hele wereld wonen aanmoedigen terug te keren naar Somalië om mee te helpen met de wederopbouw van het land. De stichting dringt er ook bij donorlanden en hulporganisaties op aan de terugkeer van Somalische hoger opgeleide mensen naar Somalië vergemakkelijken. SADOR verwelkomt ontwikkelingsprogramma’s van  individuen, landen en groepen investeerders om productieve projecten in Somaliërs op te zetten. Die projecten zullen banen genereren en de opbouw van de Somalische gemeenschap bevorderen.
  • Armoedebestrijding. SADOR hoopt door kleinschalige voedselproductieprogramma’s de honger te bestrijden.
  • Voor iedereen. SADOR maakt geen onderscheid tussen mensen en wil voor iedereen werken ongeacht sekse, religie, ras, stam en clan.
  • Vrouwenbesnijdenis. SADOR is een fervent tegenstander van vrouwenbesnijdenis dat nog wijd verspreid voorkomt in Somalië. SADOR wil alle noodzakelijke stappen ondernemen om deze praktijken te voorkomen door de bevolking te informeren over de gevolgen en gevaren hiervan.